منوی دسته بندی

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی فوتوولتایی نور خورشید را مستقیما به برق تبدیل می کند. انرژی خورشیدی پس از گذر از لایه های جو به سطح کره زمین می رسد. در سطح کره زمین میزان تابش میانگین سالانه نور خورشید در کشور ما در بازده 1200تا 2300 کیلو وات ساعت بر متر مربع است. یک پنل خورشیدی با بازدهی 20 درصد می تواند در هر متر مربع به میزان 240 تا 460 کیلو وات ساعت برق در ساعت تولید کند که با احتساب قیمت خرید برق 1040 تومان توسط ساتبا درآمد سالانه آن بر هر متر مربع در بازه 249600 تا 478400 تومان خواهد بود.

پنل خورشید فناوری های متعدد دارد. شناخته شده ترین فن آوری پنل خورشیدی سیلیکن کریستالی است که بیش از نود درصد بازار پنل خورشیدی در جهان را دارد. این پنل ها از قطعات کریستالی سیلیکن که به آن ها ویفرسیلیکن گفته می شود ساخته می شوند.

ویفر های سیلیکنی پس از چندین مرحله فرایند به سلول خورشیدی تبدیل می شوند. ابعاد استاندارد صنعتی سلول های خورشیدی سیلیکنی 156 در 156 میلی متر می باشد.

در مرحله بعدی جهت افزایش استحکام مکانیکی و افزایش سطح ولتاژ جریان تعدادی از این سلول های خورشیدی با هم سری و موازی شده در میان دو شیشه یا یک شیشه ویک پلیمر لمینیت می شوند . محصول نهایی پنل خورشیدی سیلیکنی است.

پنل خورشیدی لایه نازک ؛ فناوری دیگری است که در بازار حضور داشته و به روشهای مختلف و مواد متفاوتی ساخته می شوند. این پنل ها از لایه های نازک نیمه هادی که بر روی شیشه لایه نشانی  شده اند ساخته می شوند. فناوری های موجود آن ها فناوری CIGS, CdTe, a-Si, … می باشد . یکی از فناوری های نوظهور پنل خورشیدی لایه نازک ؛ پروسکایت ها هستند که در سالهای اخیر پیشرفت های زیادی در آن ها صورت پذیرفته است و امید است که در سالهای آینده محصولات آن ها با بازدهی خوب و قیمت مناسب در بازار موجود باشد.

نظرات بسته شده است.