منوی دسته بندی

اندازه گیری بازدهی کوانتومی IPCE

تعریف بازدهی کوانتومی IPCE

سلول های خورشیدی و فوتوالکتروشیمیایی تحت تابش نور خورشیدی تولید جریان و ولتاژ الکتریکی می کنند. برای اندازه گیری مشخصات عملکردی این ادوات روش های مختلفی لازم است انجام شود. یکی از این روش ها، اندازه گیری مشخصات عملکردی سلول در طول موجهای مختلف نور خورشید به تفکیک طول موج است. این امر امکان عیب یابی فرایندهای ساخت و طراحی سلول خورشیدی یا فوتوالکتروشیمیایی را فراهم می کند. به عنوان مثال مشخص میشود که در چه طول موجهایی جذب نور خورشید ضعیف است و یا در چه طول موجهایی بازتابش نر از سلول خورشیدی زیاد است و نیاز به استفاده از پوشش های ضد بازتاب دارد. چنین مشخصه یابی را اندازه گیری بازدهی کوانتومی یا IPCE می نامند.

بازدهی کوانتومی یک سلول خورشیدی سیلیکونی

 

بازدهی کوانتومی IPCE یک سلول خورشیدی سیلیکنی

 

بازدهی کوانتومی IPCE یک سلول خورشیدی سیلیکونی

 

تجهیزات اندازه گیری بازدهی کوانتومی IPCE

شرکت اپتیک نیرو دو مدل دستگاه اندازه گیری IPCE را در محصولات خود دارد که برای کاربردهای پژوهشی و آموزشی مناسب هستند. این دستگاهها نور را از کنار به نمونه می تابانند لذا برای آزمایشهای فوتوالکتروشیمیایی مناسب هستند. به علاوه به همراه این دستگاه ها یک نگهدارنده نمونه ارایه می شود که امکان نصب ساده و آسان انواع سلول خورشیدی را فراهم می سازد.

دستگاه اول مدل On-EQE-10 می باشد که در آن از ۱۰ عدد LED از طول موجهای ۴۱۵ تا ۹۴۰ نانومتر استفاده شده است. در این دستگاه از مکانیسم دستی برای تغییر طول موج استفاده شده است. این دستگاه سیستم اندازه گیری جریان نداشته و برای استفاده از آن یک مولتی متر با رنج اندازه گیری مناسب نیاز است.

دستگاه دیگر مدل On-EQE-20 می باشد که در آن از ۱۷ عدد LED از طول موجهای ۳۸۰ تا ۹۴۰ نانومتر استفاده شده است. در این دستگاه از مکانیسم اتوماتیک برای تغییر طول موج استفاده شده است. این دستگاه سیستم اندازه گیری جریان داشته و اطلاعات به صورت اتوماتیک به کامپیوتر انتقال داده می شوند.در صورت استفاده از پتانسیو استات و یا دیگر سیستم های اندازه گیری به همراه این دستگاه نیاز به استفاده از کامپیوتر به همراه دستگاه نیست.

 

 

نظرات بسته شده است.